Wijntransport in de problemen

Wijntransport in de problemen

De drie grootste wijnproducenten ter wereld, Italië, Frankrijk en Spanje, worden hard geraakt door de corona crisis. Doordat vrijwel overal de horeca is gesloten en transport is ontregeld, is de Europese wijnbranche in flinke problemen terecht gekomen. Wijntransport gaat heel lastig en naar schatting liggen één miljard flessen onverkocht in de wijnkelders. In Frankrijk wordt gesproken van een omzetverlies van 90 procent. Ook Nederlandse wijnhandelaren lopen tegen problemen aan. Niet alleen restaurants en cafés gingen dicht, maar ook de grenzen. Zo waren er logistieke problemen met de import van wijn uit Zuid-Afrika en Noord-Italië.

Volgens cijfers van de Europese Commissie daalt de wijnconsumptie dit seizoen, van augustus 2019 tot juli 2020, met 8 procent vergeleken met het gemiddelde over vorige jaren. Die daling is grotendeels te verwijten aan de sluiting van restaurants en cafés in Europa. Naar schatting wordt 30 procent van de wijn verkocht aan de horeca. Over het algemeen drinken consumenten daar duurdere kwaliteitswijnen. In de retail, supermarkten en slijterijen, is juist een kleine stijging te zien van de verkoop, maar die compenseert niet de terugval van de horeca.

Wijntransport gaat heel, heel moeilijk

Daarbovenop heeft de wijnbranche last van logistieke problemen. Denk daarbij aan minder wijntransport, maar ook aangesloten wijnproducenten en grenzen. Ook Nederlandse wijnhandelaren hebben daar last van. Zo was het tijdelijk niet meer mogelijk om (populaire) Zuid-Afrikaanse wijnen naar Nederland te exporteren. Ook kregen zij te maken met uitgestelde transporten van wijnen uit bijvoorbeeld Noord-Italië en Frankrijk. Sommige wijnhuizen en gaarden sloten hun deuren.

Door alle corona maatregelen stort hun productie en verkoop volledig in. Zo verwacht de Franse brancheorganisatie Vigneron Indépendant (7.000 kleine, onafhankelijke wijnproducenten) een omzetverlies van maar liefst 90 procent. Ook in Italië en Spanje wordt gesproken over een omzetdaling van 60 tot 90 procent.

Wijntransport in Europa

Hoewel de langzame opening van de horeca goed nieuws is, zet dat voor de Europese wijnhandel geen zoden aan de dijk. Veel wijnproducenten blijven met grote voorraden zitten. Eerder berichtte ook de NOS dat de wijnkelders ‘tot de nok toe zijn gevuld’. Volgens schattingen liggen in vaten, dozen en flessen omgerekend zo’n één miljard flessen wijn op voorraad. Dat is zoveel dat er nu wordt gedacht om die te distilleren tot handgel. Niet elke wijn is lang houdbaar.

Bron: KVNW

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *