De WijnGekken laten u graag kennismaken met Vinuno, een verfrissend en uniek concept in de wereld van wijn.
Nederland heeft wijn leren drinken, nu is het tijd voor de volgende stap: wijn leren kennen. Want elke wijn vertelt zijn eigen verhaal. Het nieuwe wijnconcept VINUNO.NL laat Nederland elke maand kennismaken met een bevlogen wijnboer en zijn wijn.
“Wij zijn gek op wijn en houden van authentieke verhalen” zegt Arjan Hassing, één van de oprichters van Vinuno. “Wij willen de bijzondere verhalen van wijnboeren die wij hebben ontmoet met wijnliefhebbers delen. Het is toch geweldig om direct van een wijnboer te horen waarom hij de wijn heeft gemaakt en wanneer je deze het best kunt drinken? Op Vinuno.nl krijg je echt het gevoel dat je op bezoek bent bij de wijnboer.”
Vivuno geloofd niet in proefnotities, de WijnGekken wel
We leven in een tijd van keuzestress. Dat geldt ook voor wijn. Veel wijndrinkers worden duizelig van alle flessen die wijnwinkels hebben uitgestald en vinden het daardoor moeilijk kiezen. Al die ingewikkelde proefnotities helpen ook nauwelijks. “Wij geloven in eenvoud” laat mede-oprichter Nils van den Broek weten. “Wij verkopen elke maand maar één wijn. Niet meer, niet minder. We zoeken naar eerlijke wijnen van authentieke wijnboeren. Echt gepassioneerde vakmensen.”
Elke maand staat bij Vinuno één wijnboer in het middelpunt. In een korte film vertelt hij over zijn passie voor wijn. “We hebben alle wijnboeren samen met een filmmaker bezocht. Overal werden we met open armen ontvangen. Ze vinden het idee van Vinuno geweldig. Een Italiaanse wijnboer vertelt in zijn film: “Normaal is men alleen geïnteresseerd in mijn wijn. Mijn persoonlijke verhaal heb ik nog nooit zo kunnen vertellen. Daar ben ik jullie dankbaar voor”. “Daar kreeg ik kippenvel van”, zegt Arjan Hassing. “Daar doen we het voor. We verkopen niet puur zijn wijn, we laten ook zijn verhaal zien.”
Vinuno, ook op social media
Via social media gaat het verhaal van elke wijnboer verder. Fans en volgers van Vinuno leren de wijnboer zo nog beter kennen. De Facebook pagina kreeg in minder dan een maand meer dan 1100 volgers. “Wij vragen een wijnboer bijvoorbeeld wat zijn favoriete streekgerecht is of wanneer hij de wijn zelf het liefst drinkt. En dat delen we via Facebook en Twitter. Wij hopen ook dat mensen die de wijn bij Vinuno kopen hun ervaringen met ons delen. Onze wijnboeren vinden het leuk om te zien wie hun wijn drinkt.“
Vinuno, eigen wijnen met een verhaal
Op 22 november is de tweede wijnboer van Vinuno gepresenteerd. De Morellino di Scansano van wijnboer Riccardo Azara gaat dan tot de kerst in de verkoop, een prachtige wijn die al meerdere onderscheidingen in Italiaanse wijngidsen heeft gehad. Van den Broek: “het leuke is dat iedere wijnboer een heel eigen verhaal heeft. Riccardo is een bevlogen maar bescheiden Italiaan die er alles aan doet om op zo natuurlijk mogelijke wijze wijnen te maken. Onze vorige wijnboer, Joseph Puig, is een authentieke rot in het vak die wijn als een filosoof benadert met de meest fantastische uitspraken.
Het is precies die diversiteit die we met ons concept willen uitdragen. We geven wijn als het ware een gezicht.”