De grote champagnemerken moeten steeds harder werken omdat de thuismarkt de Champagne steeds minder koopt. Meer en meer zijn de grote champagnehuizen afhankelijk van de overzeese markt.
De champagnemarkt is aan het krimpen als je kijkt naar de verkoop van Champagne in de Europese Unie en dit komt hoogstwaarschijnlijk door de crisis. De champagnemarkt is steeds meer afhankelijk van China, Brazilië en een aantal andere Aziatische landen. In Europa, en met name in Frankrijk, is de markt geslonken met 6 procent, zo meldt het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC).
“Er wordt in Frankrijk nog genoeg getrouwd, diploma’s behaald en kinderen geboren, maar dat is voor de Europese consument niet meer een reden om een Champagne te kopen”, aldus Thibaut le Mailloux van het CIVC.
Er zijn ook genoeg alternatieven op de Europese wijnmarkt. In Frankrijk storten de consumenten zich massaal op de Crémant uit de Elzas, een snoepje onder de mousserende wijnen. Zelfs in België, wat een groot champagneconsumerende natie is, zijn de verkopen gedaald. Nederlanders vinden Champagne té duur en houden het liever bij een Prosecco uit Italië of een Cava uit Spanje.
Vreemd is wel dat alle wijndrinkende consumenten uit de Europese Unie vergeten dat er nog een land is dat mooie mousserende wijnen maakt, en dat is Duitsland. Duitse Sekt is nooit populair geweest in Nederland, misschien is de tijd aangebroken dat hier verandering in komt?
—
Martin
Reageren? Mail naar me.
Je kan ons volgen via mail, facebook, twitter of google+!
Of persoonlijk via mijn Linkedin