Roséwijn is meer dan een kleurtje

Roséwijn is meer dan een kleurtje. Het is geen overblijfsel van een rode wijn en ook geen ondergeschikte van witte wijn.


Lees verder na de advertentie exaro

“Veel meer dan een kleur”: BOB-roséwijn uit de Provence en Valtènesi lanceren een gezamenlijke Europese campagne in drie landen. Het CIVP (Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence) en het Consorzio Valtènesi bundelen hun krachten en lanceren een doelgerichte Europese campagne van drie jaar (2022-2024) in Nederland, België en Duitsland. Het doel van deze campagne is om wijnprofessionals en consumenten – vooral de groep van de millennials – te informeren over de voordelen van roséwijn met een Europees kwaliteitslabel.

Deze campagne, medegefinancierd door de EU, concentreert zich op informatie verstrekken over het Europees BOB-kwaliteitslabel via premium roséwijn uit de Provence in Frankrijk en het Italiaanse Valtènesi, wijnen die gezien worden als dé referenties van Europese roséwijn.

Twee regio’s voor roséwijn – tal van gemeenschappelijke punten

“Het BOB-label van onze wijnen is een kwaliteitsgarantie voor de consument”, vertelt Brice Eymard, algemeen directeur van het CIVP.  “De Provence en Valtènesi zijn Europese wijnstreken met eeuwenoude wijnbouwtradities. Onze knowhow op het vlak van roséwijn, onze geëngageerde wijnproducenten, ook wat duurzame ontwikkeling betreft, de kwaliteit en authenticiteit, het terroir en de prachtige landschappen zijn stuk voor stuk gemeenschappelijke punten die ons ertoe hebben aangezet om dit partnership aan te gaan. Bovendien staan roséwijn synoniem voor een dynamische levensstijl, emoties, gezelligheid en zorgeloosheid. En precies deze complexiteit zit vervat in onze campagneslogan ‘veel meer dan een kleur’”, gaat Brice Eymard verder.

Focus op veeleisende jonge consumenten

De groei van de markt en de toenemende vraag naar roséwijn in Nederland, België en Duitsland zorgden ervoor dat consumenten vandaag veel veeleisender en deskundiger zijn. Zij en dan met name de millennials, zijn dan ook de doelgroep van deze campagne. Rosé wordt zeer gewaardeerd door wijnconsumenten die geboren zijn tussen 1980 en 2000.

 Het is dus een logische keuze om de zichtbaarheid en de kennis over Europese kwaliteitslabels bij hen extra onder de aandacht te brengen. “Deze vrij jonge doelgroep is niet alleen op zoek naar trendy wijnen, maar ook naar authenticiteit. Meer en meer interesseren ze zich ook voor de oorsprong en de manier waarop bepaalde producten en wijnen gemaakt worden. Ook zijn de bescherming van de natuur en duurzaamheid belangrijke aspecten”, vertelt Brice Eymard (CIVP). 

Volgens de Europese Barometer van 2020 is 82% van de Europese consumenten van mening dat de bescherming van tradities en de lokale knowhow belangrijke factoren zijn bij hun aankoopbeslissing. Volgens hetzelfde onderzoek echter kent momenteel minder dan één op de tien personen het BOB-logo (9% in België, 8% in Duitsland en 3% in Nederland). “Daar is dus nog werk aan de winkel”, en precies dat willen het CIVP en het Consorzio Valtènesi met hun gezamenlijke campagne doen.

Ondernomen acties : proeverijen, activiteiten op social media en reizen

De nieuwe campagnewebsite “pdorosewines.com” is het centrale aanspreekpunt voor professionals maar vooral ook voor de consument. Ze vinden hier meer achtergrondinformatie over het BOB-label, de roséwijn, de productieregio’s en de actuele acties van deze campagne. De BOB-roséwijn uit de Provence en Valtènesi zijn eveneens actief op sociale media. Dit omvat een Instagram-account @rosewijnuiteuropa en samenwerkingen met influencers. Zij bezoeken de wijnregio’s en vertellen over hun wijnervaringen. Al deze acties gaan gepaard met digitale reclamecampagnes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *