Liquid Art; digitale (r)evolutie in de wijnwereld

liquid art, champagne proeven nieuwe stijl
Een nieuw concept in de wijnwereld

Champagne proeven met andere zintuigen, leuk.

“Stel je eens voor dat er een platform is, waarop we wijnen naar een hoger plan tillen, zonder dat het hoogdrempelig wordt. Een platform waar we evenementen organiseren, rondreizende tentoonstellingen aanbieden, masterclasses geven. Zodat we het bijzondere verhaal van iedere fles kunnen laten beléven.” Met het ontstaan van Liquid Art komt er een droom uit van Europees champagne ambassadeur, topgastronoom en sommelier Niek Beute.

champagne proevenHet eerste event vindt plaats op 15 en 16 november in het mooie Scheepvaartmuseum en het thema is -vanzelfsprekend- champagne! Een twintigtal wijnen opgesteld in een expositie, begeleid door een audiotour. Bezoekers luisteren via hun smartphone naar informatie over de champagnes. Beeldfragmenten als achtergrond, een inleiding in het proces; net als in een expositie van een museum. Maar bij Liquid Art wordt naast je ogen, je oren en je emoties ook je smaak geprikkeld. Want wijn moet natuurlijk geproefd worden.

Wijnproeverijen zijn soms een beetje saai

Niek Beute: ‘Wijnproeverijen zijn in de regel toch altijd een beetje hetzelfde. Een rijtje flessen, een glas en iemand achter een tafeltje die er meer of minder leuk wat over vertelt. Er is altijd een moment dat diegene te druk is om naar je vraag te luisteren of dat je het gevoel hebt dat je vraag al honderd keer gesteld is. Terwijl de romantiek achter de wijn, de vreemde feitjes en de emotie erbij juist een wijnbelevenis maakt.’

niek beute
Niek Beute geconcentreerd in actie

Daarom werd het tijd voor vernieuwing. De officiële Europese champagne ambassadeur denkt dat het anders kan. Dat gevoel van ongemak wat een wijnproeverij je kan geven is zo vergelijkbaar met een bezoek aan een museum. Je kijkt naar de stukken, leest het nikszeggende bordje ernaast en baalt dat je de audiotour niet genomen hebt. Want wees nu eerlijk, wie weet er genoeg van kunst om ieder schilderij in het Rijksmuseum in de juiste context te kunnen plaatsen? En juist die context kan het schilderij zo bijzonder maken. Deze twee vergelijkbare ervaringen kunnen een-op-een over elkaar gelegd worden. Het idee van Liquid Art als platform was geboren.

Er zijn al plannen voor meer events, maar vanzelfsprekend draait de eerste editie om champagne. Van grote meesters en klassieke werken tot street-art en opkomend talent. In de setting van het Scheepvaartmuseum wordt het expositiegevoel compleet gemaakt, of zoals Niek het zegt: “Liquid Art biedt inhoud, vermaak en ontspanning. Duik in de expositie, ontspan aan de bar of verdiep jezelf tijdens een masterclass, allemaal in je eigen tempo. En ik beloof; je wilt voortaan veel vaker champagne drinken dan alleen op 31 december.”

Helemaal leuk is dat alle wijnen tot een week na het evenement tegen korting verkrijgbaar zijn de Liquid Art app. Meer informatie en kaartverkoop op www.liquid-art.nl

 

Wat? Liquid Art: The Champagne Edition
Wanneer? 15 en 16 november tussen 14 en 19 uur
Waar? Het Scheepvaartmuseum Amsterdam

Martin
Reageren? Mail naar me.

Je kan ons volgen via mail, facebook, twitter of google+!