De etiketten van Chateau Mouton Rothschild, “2001”

Chateau Mouton Rothschild

Voor het 2001 etiket van Chateau Mouton Rothschild werd een Texaan gevraagd: Robert Wilson. De barones koos voor deze Amerikaanse kunstenaar om haar solidariteit te betuigen met het Amerikaanse volk na de terreuraanslagen op de World Trade Center in New York van 11 september 2001 (‘9/11’ in de spreektaal).

Robert WilsonRobert (Bob) Wilson werd op 4 oktober 1941 geboren in Waco (Texas).

Voordat Wilson zich ging interesseren in de beeldhouwkunst en architectuur studeerde hij aan de Universiteit van Texas en Brooklyn’s Pratt Institute.

Naast beeldend kunstenaar, auteur en ontwerper is Robert Wilson regisseur van zo’n honderd theaterstukken, opera’s, balletten, films en videoproducties. Wilson staat bekend om zijn bijzondere manier van werken.

Zijn stukken kenmerken zich door een sobere esthetiek, grote schaal en lengte. Zo maakte hij eens een voorstelling op een Iraanse bergtop die maar liefst zeven dagen duurde. Wilson’s experimenten met het tijd- en ruimteconcept resulteerden in een theatervorm die niet één bepaalde interpretatie opdringt, maar zich focust op het stellen van vragen, in plaats van het geven van antwoorden.

Halverwege de jaren zestig trok Wilson naar New York waar hij al snel verzeild raakte in het avantgarde theater.

Tijdens de jaren 1980 keerde hij terug naar de opera. Zijn opvoeringen van Salome in La Scala in Milaan, Lohengrin in de Met in New York, Madame Butterfly op de Parijse Opera en Parsifal bij de Hamburg Opera tonen de radicale originaliteit van zijn aanpak. Zijn creatieve genie komen tot uitdrukking in de meest uiteenlopende creaties in schilderen, meubels en natuurlijk het theater.

Wilson heeft met een groot aantal internationaal gerenommeerde kunstenaars samengewerkt, zoals Alan Ginsberg, Rolf Liebermann en David Byrne. In 1989 maakte hij in het kader van het Holland Festival met Louis Andriessen de opera De Materie, die door De Nederlandse Opera werd uitgevoerd.

Samen met schrijver-dichter William Burroughs en rockzanger-componist Tom Waits maakte Wilson in 1990 bij het Thalia Theater in Hamburg de musical opera The Black Rider; The Casting of the Magic Bullets (1991), een zeer vrije bewerking van de opera Der Freischütz van Carl Maria von Weber. De voorstelling werd een nationale en internationale theaterhit. Met hetzelfde team werd in 1992 met Tom Waits and Paul Schmidt Alice gemaakt, in 1996 volgde Time Rocker (samen met Lou Reed).

Eind 1996 ontving hij de belangrijkste Europese theaterprijs, de Premio Europa per il Teatro.

Voor 2 Lips and dancers and space gaat Robert Wilson in 2005 de samenwerking aan met het Nederlands Dans Theater III, een uniek gezelschap met dansers van boven de veertig jaar die allen een indrukwekkende danscarrière achter de rug hebben. Hun kwaliteiten krijgen bij NDT III een extra dimensie door de ervaring die zij in het theater én in het leven hebben verworven.

In het minimalistische toneelbeeld van 2 Lips and dancers and space (‘2 lips’ verwijst naar de Nederlandse tulpen) ontstaat een surrealistische sfeer door de verschillende elementen die Robert Wilson erin brengt: repeterende teksten, bizarre kostuums en speciaal gecomponeerde muziek. De teksten zijn afkomstig van Christopher Knowles (1954), een autistische dichter die op 19-jarige leeftijd door Wilson werd ontdekt. Zijn gedichten werden door hem in zijn avant-garde opera Einstein on the Beach gebruikt.

De dansers hullen zich in meerdere creaties van modeontwerpers Viktor & Rolf. Zij zien er excentriek uit met zwarte nauw aansluitende leren pakken, felgekleurde gezichten en bovenlijf, en bizarre accessoires die variëren van dierenkoppen tot pruiken en een hoofdkussen…..

Hier nog wat werk van Robert Wilson.

Het etiket

Het 2001 etiket laat in een tweeluik-stijl een afdruk van Barones Philippine de Rothschild zien, voorstellende de barones “in een symfonie van kleuren, waarin de groene stekken en het goud van de zon harmoniseren met de chromatische toonladder van de wijn, van licht rood tot diep paars.”

De wijn

Een goed wijnjaar.

Chateau Mouton Rothschild 2001 (wat Chateau Mouton Rothschild er zelf van vindt….)

De wijn heeft een mooie, diepe, granaat rode kleur en een neus die, hoewel nog niet volledig open, aantrekkelijke fruit (kersen, frambozen) onthult met tonen van gebrande koffie, tabak en specerijen en geraffineerd eikenhout. Zalvend op het gehemelte en verbazingwekkend soepel. Op de tong vermengt het zich met de tannines, stevige maar rijp en volwassen. Zeer elegant en smakenfacetten van karamel, vanille, mokka, blackberry, wilde bessen. De afdronk is talmend en vol van karakter die de rijkdom van dit zeer aantrekkelijke wijnjaar uitdrukt.

Proef smakelijkkk….
Chris

Reageren? Mail naar me.

Je kan ons ook volgen op Facebook, Twitter of Google+ en je hoeft niets te missen!