De Roemeens-Amerikaanse tekenaar Saul Steinberg was de volgende kunstenaar in het beroemde rijtje….
Saul Steinberg werd op 15 juni 1914 geboren in Râmnicu Sărat Roemenië. Hij was vooral bekend vanwege zijn cartoons in The New Yorker en dat 60 jaar lang!
Saul begon in 1932 aan een studie filosofie aan de universiteit van Boekarest. Schreef zich in 1933 in aan de Polytechnische-school in Milaan voor een studie architectuur, waarvoor hij in 1940 afstudeerde. In deze tijd ook werden zijn tekeningen (cartoons) geplaatst in ’Life‘ en in ’Harper´s Bazaar‘.
In 1941, terwijl hij nog in afwachting was van een visum begon zijn feitelijk carriêre bij de ’The New Yorker‘, die vanaf dat moment zijn tekeningen plaatste. De samenwerking duurde zo’n zestig jaar en resulteerde in 90 covers en meer dan 1200 illustraties.
Steinberg’s eerste solotentoonstelling was in 1943 bij de Wakefield Gallery, New York. In 1946 exposeerde Steinberg met o.a. Arshile Gorky, Isamu Noguchi, en Robert Motherwell, in het Museum of Modern Art in New York. In 1978 volgt een groot overzichtstentoonstelling in het Whitney Museum of American Art en later (2002) in het IVAM, het Institute for Modern Art in Valencia, Spain. Maakte een grote ’panoramic collage‘ voor het Amerikaans paviljoen op de wereldtentoonstelling in 1958 in Brussel.
De tekeningen van zijn hand zijn zo uniek en origineel, dat wel wordt gesteld dat wat Picasso voor de schilderkunst heeft betekend, hij heeft gedaan voor de tekenkunst.
In vele opzichten was Steinberg een meester van de lijn. In slechts enkele streken wist hij een beeld en een gevoel te vangen. Daarbij liet hij zich niet beperken door de restricties van de werkelijkheid. Zo kon een tekening met bladmuziek met het grootste gemak voort worden gezet als de snaren van een viool.
‘The line’ is een van zijn meest opvallende werken: een beeldenreeks van een eenvoudige, ononderbroken horizontale lijn, 10 meter lang, die zich voortdurend transformeert: ze wordt de scheidingslijn tussen lucht en water, een drooglijn, een treinspoor, een trottoir, de rand van een tafelblad, de lijn in een optelsom, …
De cartoons van Steinberg zijn niet om over te lachen, maar om over na te denken — het beeld is vaak hilarisch. Hij speelt met het karakter van de tekening (een vader als moderne tekening, een moeder als de strepen van een televisiescherm en het kind als een kleurpotloodtekening), met begrippen (de kat op de fiets die van in een landschap rijdt waar de namen van de landen die van de maanden zijn en op de handwijzers staat hoe je in de zomer kunt komen). Vingerafdrukken worden vogels, muziekpapier wordt een flatgebouw. De tekenaar tekent zichzelf.
Voor Schumacher heeft hij prachtig behangpapier ontworpen, met vogels, beelden van Parijs, New York, een treinstation.
Hij werkte samen met de fotografe Inge Morath aan het project Masquerade: familieleden en kennissen moesten poseren met een papieren zak over hun hoofd waarop Steinberg fabelachtige gezichten getekend had. Het resultaat was intrigerend en speels tegelijk.
Steinberg bracht ook meubelen en badkuipen tot leven.
Op 12 mei 1999 overleed de kunstenaar in New York City.
De wijn
Een middelmatig tot goed wijnjaar.
Chateau Mouton Rothschild 1983 (wat Chateau Mouton Rothschild er zelf van vindt….)
“De wijn heeft een mooie, intense robijnrode kleur met een licht bakstenen tint en een frisse, verfijnde neus, rijk met een scala aan aroma’s waarin kruiden, chocolade, karamel, koffie en menthol worden gecombineerd.
Op de tong is de wijn romig glad, met patricische, zijdezachte tannines die geborgen zijn in een groot aantal gevarieerde smaken: zwart fruit, wierook, cederhout, tabak, peper, wat minerale tonen en een suggestie van zeer subtiele vanille en toast van perfect geïntegreerd eiken.
Geconcentreerd fruit en een goede balans zijn de onderscheidende kenmerken van deze hete en super-rijpe vintage, waardoor lengte, amplitude en volheid van smaak.”
Proef smakelijkkk…
Chris
Je kan ons ook volgen op Facebook, Twitter of Google+ en je hoeft niets te missen!