Wijnetiketten worden makkelijker leesbaar

Het U-LABEL is een nieuw initiatief om wijnetiketten makkelijker leesbaar te maken. Gaat dit je helpen of ben je nog steeds aangewezen op je eigen kennis of de kennis van de verkoper.

Het U-LABEL is een nieuw initiatief om wijnetiketten makkelijker leesbaar te maken. Gaat dit je helpen of ben je nog steeds aangewezen op je eigen kennis of de kennis van de verkoper.


Lees verder na de advertentie exaro

Er is een nieuw initiatief om wijnetiketten makkelijker leesbaar te maken. Het U-LABEL is tegenwoordig een feit. Het is schijnbaar een consumentvriendelijk e-labelplatform dat consumenten in heel Europa in staat moet stellen om via QR-code toegang te krijgen tot informatie over de wijn die in de fles zit.

Wijnetiketten moeilijk leesbaar?

Het schijnt zo te zijn dat de consument wijnetiketten moeilijk leesbaar vinden. Een echte wijnliefhebber heeft best genoeg kennis om een wijnetiket te lezen, maar toch is dit initiatief een feit. “Dit platform speelt in op de vraag van consumenten naar meer informatie. Consumenten in staat stellen gezonde voedingskeuzes te maken, ook wat betreft alcoholische dranken, is één van de belangrijkste doelstellingen van de Commissie. We zullen allemaal moeten samenwerken aan een nieuw en geharmoniseerd kader voor de etikettering van alle alcoholische dranken”, zegt Claire Bury, adjunct-directeur-generaal bij DG SANTE bij de Europese Commissie.

Het platform stelt elk wijn- (of gedistilleerd), klein of groot, in staat om consumenten in de EU relevante, gestandaardiseerde en gedetailleerde productinformatie te geven, zoals een lijst met ingrediënten, voedingsinformatie, richtlijnen voor verantwoord drinken en informatie over duurzaamheid.

Zit de consument te wachten op een ‘gezonde’ wijn met een mooi wijnetiket?

Wat is een ‘gezonde’ wijn? Een wijn met een laag alcohol of een wijn zonder alcohol? Het moet natuurlijk wel lekker blijven en een wijn zonder alcohol die ook nog eens lekker is moet ik nog vinden. “Consumenten verwachten tegenwoordig meer transparantie over de producten die ze consumeren. Digitale etikettering kan op deze vraag inspelen door de informatie die bedrijven met hun consumenten delen te stimuleren, zonder het uiterlijk van de verpakking te veranderen”, zegt Jean-Marie Barillère, voorzitter van CEEV.

Het zal nog best een tijdje duren voordat alle flessen uitgerust zijn met een U-LABEL, tot die tijd zal je het moeten doen met de expertise van jezelf of van de verkoper.

Het U-LABEL is opgericht om een wijnliefhebber bij te staan en een verstandige keuze te maken. Ik ben benieuwd welke consument een verstandige keuze zal prefereren boven een lekkere keuze. Wat vind jij? Heb je liever een lekkere wijn of een gezonde wijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *