Geen alcoholreclame op tv voor jongeren

Geen alcoholreclame op tv voor jongeren

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender.

Er komt geen alcoholreclame op tv voor jongeren op de populaire jongerenzenders als Nickelodeon, TeenNick, Disney Channel en Disney XD. Anders dan vorig jaar voldoet nu geen enkele radiozender aan de definitie jongerenzender.

 

Geen alcoholreclame op tv voor jongeren in 2017

Nederlanders onder de 18 jaar mogen geen alcohol consumeren en adverteerders mogen deze groep niet actief benaderen. Daarom laat STIVA ieder jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender aangemerkt kunnen worden. Een jongerenzender is een zender waarvan meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen, daarom is besloten om geen alcoholreclame op tv voor jongeren op deze zenders uit te zenden.

Verantwoorde marketing voor geen alcoholreclame op tv voor jongeren

Naast radio- en televisie wordt ook op internet geadverteerd. STIVA vindt het van belang dat ook daar geen minderjarigen worden bereikt. Daarom is er vijf jaar geleden een artikel opgenomen in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken met voorwaarden waaraan alcoholreclame op social media moet voldoen. STIVA directeur Peter de Wolf: “Nederland was het eerste land waar de alcoholsector via zelfregulering zichzelf beperkingen heeft opgelegd ten aanzien van social media. Uit onderzoek door R2 Research blijkt nu dat marketinguitingen van alcoholmerken voor een overgrote meerderheid van 98,5% worden gezien door 18-plussers.

Bijdrage aan verantwoorde alcoholconsumptie

In Nederland is er een neergaande trend gaande op het gebied van alcoholconsumptie. De Wolf: “Ouders, politiek, verstrekkers en de alcoholbranche moeten samenwerken om de norm van verantwoorde alcoholconsumptie uit te dragen. Verantwoorde marketing is daar onderdeel van en dit werkt goed door middel van zelfregulering. Gelukkig zien we dat jongeren steeds minder vaak drinken, minder veel en op steeds latere leeftijd beginnen met drinken.”

Over STIVA besluit over geen alcoholreclame op tv voor jongeren
Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).