Prijzenoorlog in de wijnwereld!

prijzenoorlog

Prijzenoorlog in de wijnwereld, want de wijnen zijn te duur door prijsafspraken.

Wijnoutlet.nl, een grote online wijnwinkel in het oosten des lands, gaat de strijd aan met wijnverkopers in de retail, horeca en online. Deze partijen houden zich al jaren onterecht aan een te ruime interpretatie van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA).

Onterecht, ontdekten journalisten Eelco van Wieringen en Marco Kroon. Een ontdekking die nog wel eens tot een heuse prijzenoorlog kan leiden. “Klanten betalen te veel voor wijnen. Dat kan anders”, stelt Ronny Bergsma van Wijnoutlet.nl.

Wijnoutlet.nl gaat de strijd aan

Wat is er aan de hand? De brancheorganisatie STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholgebruik) beoogt door middel van zelfregulering kwetsbare groepen te beschermen tegen overmatig alcoholgebruik. Door brancheafspraken voor alcoholreclames op te stellen, vastgelegd in de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA), houdt STIVA de wetgever buiten de deur.

prijzenoorlog

 

Eén regel binnen die brancheafspraak staat echter op gespannen voet met de Mededingingswet. Dat is de regel die stelt dat de korting waarmee een bedrijf mag adverteren maximaal 50 procent is. Wanneer er echter geen sprake is van korting, maar van een prijs die stelselmatig 50 procent of meer lager ligt dan de prijs elders, dan mag dit percentage in de letter van de wet wel degelijk worden geadverteerd. Prijsstelling heet deze methode waarover de Mededingingswet stelt dat die nooit beperkt mag worden vanwege de antikartelbepaling.

Te hoge wijnprijzen supermarkten door veronderstelde exclusiviteit

Overigens gaat de strijd van Bergsma, in 2014 door het magazine WineLife uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke mensen in de wijnhandel, verder. De wijnverkoper richt zijn pijlen ook op grootgrutters. “Wijnen in supermarkten zijn te duur”, stelt Bergsma, die al decennia nauwe contacten onderhoudt met wijnproducenten en -leveranciers van over de hele wereld.

prijzenoorlogOok met de mensen achter beroemde en gerenommeerde supermarktwijnen. “En dan ontdek je dat het goedkoper kan. Grootgrutters denken het alleenrecht te hebben op bepaalde wijnen, maar niets is minder waar”, vertelt Bergsma. Door die veronderstelde exclusiviteit wordt een te hoge prijs berekend in supermarkten en dat voelt de consument in de portemonnee.

Want, zo blijkt uit onderzoek, de meeste wijndrinkers slaan hun druivenconcentraat in bij de supermarkt om de hoek. “De marges die daar worden gehanteerd maken wijnen duurder dan noodzakelijk”, aldus Bergsma. “Het is tijd om die marges naar beneden bij te stellen.”

“Het zal druk worden bij de glasbak”, meent wijnjournalist Harold Hamersma, die vanwege de ontwikkelingen in de Nederlandse wijnwereld een prijzenoorlog voorspelt. Dat die prijzenoorlog wordt ingezet door Wijnoutlet.nl is voor eigenaar Bergsma niet onwaarschijnlijk.

Uit dit persbericht is op te maken dat er misschien wel een prijzenoorlog in de wijnwereld voor de deur staat. Een prijzenoorlog is altijd interessant voor de consument. Dus neem eens een kijkje op de site van Wijnoutlet.nl en sla uw slag!