China is nummer 1 in consumptie van rode wijn

wijn proeven in china is een traditie
China heeft Frankrijk onttroond als ’s werelds grootste verbruiker van rode wijn.

Meer nieuwsberichten…
[wpp stats_comments=0 post_type=post limit=7 range=”all” title_length=22 cat=”6″ wpp_start=”

    ” ]

Dit blijkt uit een marktonderzoek dat uitgevoerd is door Vinexpo. Chinese consumenten ontkurkten meer dan 155 miljoen flessen rode wijn in 2013, dit is een stijging van 136 procent ten opzichte van 2008. De bevolking van Frankrijk heeft 150 miljoen flessen rode wijn gekocht en Italië 141 miljoen flessen. Na deze drie reuzen in alcoholconsumptie staan ook nog de Verenigde Staten met 134 miljoen en Duitsland met 112 miljoen.

Deze cijfers tonen aan dat China een overmatige en niet te stoppen dorst heeft voor rode wijn. Rode wijn heeft de eigenschap om enige voordelen op te leveren voor de gezondheid maar in China heeft rood ook een symbolische betekenis.
Tussen 2007 en 2013 is de consumptie van rode wijn bijna verdrievoudigd in de Volksrepubliek China, terwijl in Frankrijk de consumptie daalde met met 18 procent en in Italië met 5,8 procent.

Volgens Vinexpo is de populariteit van rode wij stijgende in China doordat de kleur rood geassocieerd wordt met rijkdom, macht en geluk. Deze drie waarden zijn heel belangrijk in het Chinese bedrijfsleven. Rode wijn wordt ook vaak geschonken bij zakelijke lunches en staan ook voor gastvrijheid.
Het verbruik van witte wijn is in China ook gestegen maar deze cijfers halen het niet bij het verbruik van rode wijn. De consumptie van witte wijn is slechts 8 procent gestegen ten opzichte van 2011, volgens de cijfers van Vinexpo. Wel ligt er in de verwachting dat deze cijfers snel zullen stijgen de aankomende jaren, dit komt door het feit dat Chinese vrouwen en jongeren zich meer gaan focussen op witte wijn.

Martin
Reageren? Mail naar me.

Je kan ons volgen via mail, facebook, twitter of google+!
Of persoonlijk via mijn Linkedin