De etiketten van Chateau Mouton Rothschild, “1984”

Yaacov Agam is geboren op 5 november 1928 in Rishon LeZion (Brits mandaatgebied Palestina) Israël. Hij is een Israëlisch beeldend kunstenaar, schilder en beeldhouwer. Hij is een vertegenwoordiger van de kinetische kunst.

Agams oorspronkelijke naam was Jacob Gipstein, andere door hem gebruikte namen waren Ya’akov Agam en Yaacov Gipstein.

Agam werd geboren in een religieuze familie (zijn vader was een rabbi). Hij kreeg zijn opleiding van 1946 tot 1950 aan de Bezalel Academy of Art and Design in Jeruzalem van Mordechai Ardon, die hem sterk heeft beïnvloed. Vanaf 1951 studeerde hij in Parijs aan het Atelier d’art abstrait en aan de Académie de la Grande Chaumière.

Zijn eerste privé-tentoonstelling had Agam in 1953 bij Galerie Craven. Deze tentoonstelling bestond uit totaal van kinetische, roerende en transformeerbare schilderijen, die eigenlijk was de eerste privétentoonstelling in de kunstgeschiedenis uitsluitend gewijd is aan de kinetische kunst. Twee jaar later nam hij deel aan de eerste internationale expositie voor kinetische kunst Le Mouvement bij Galerie Denise René in Parijs (1955), met zulke pioniers als Jesús Rafael Soto, Carlos Cruz-Diez, Pol Bury, Alexander Calder en Jean Tinguely.

In 1964 nam Yaacov Agam deel aan de documenta III in Kassel.

Het werk van Agam bestaat al vanaf de vijftiger jaren meestal uit abstracte, kinetische kunst. Kenmerkend voor zijn werk zijn naast beweging, licht en geluid, zijn pogingen de beschouwer van zijn werk tot participatie te bewegen.

Agam heeft veel lezingen gegeven over zijn theorieën en experimenten op veel kunstacademies, conventies, universiteiten en musea, en in de loop van het jaar van 1968 was hij gastdocent aan de Harvard University, waar hij een seminar en cursus “Advanced exploratie in Visuele Communicatie” gaf.

Zijn meest bekende werken zijn “Double Metamorphosis III” (1965), “Visual Music Orchestration” (1989) en Tel Aviv (Dizengoff Square) uit 1986.
In de wijk La Defense in Parijs creëerde Agam een monumentale muzikale fontein (1977). Het bestaat uit 66 verticaal waterstralen die water schieten tot wel 14 meter hoog! De fontein werd verder versterkt met de toevoeging van vijf nieuwe triple tulp jets in 1991.

In 1987 creëerde hij een gedenkteken bij de Klaagmuur in Jeruzalem voor de slachtoffers van de holocaust. In 1991 creëerde hij een sculptuur ‘Tree of Life’ en een ruimte voor meditatie op de Haidrah Yeshiva bij de Klaagmuur Plaza in Jeruzalem. Hij heeft ook 14 glas in lood ramen gemaakt voor de Holocaust studiecentrum van Emunah Vrouwen van Amerika gebouw in Jeruzalem.

Zijn visueel onderwijs methode en non-verbale onderwijssysteem, bedoeld om de creatieve en intellectuele capaciteiten van de kinderen te verhogen door het gebruik van visuele alfabet als moedertaal, is geïmplementeerd in de pre-scholen en kleuterscholen in Israël. In 1996 werd Agam bekroond met de Jan Amos Comenius Medaille 1996 van de UNESCO “voor het feit dat hij een bijzonder effectieve methode van visuele onderwijs voor kinderen had bedacht.”

In 1999 ontwierp hij een monument ter gelegenheid van de herbouw van de Asociación Mutual Israelita Argentina (AMIA) in Buenos Aires, dat werd verwoest bij de bomaanslag van 18 juli 1994, waarbij 85 doden vielen.

De wijn

Niet een jaar om te bewaren…..

Chateau Mouton Rothschild 1984 mocht ik zelf eens mogen proeven (januari 2002)

Een volle donkerrode kleur over de gehele tong. Nog redelijk vol in de rand. De diepte is donker. Redelijk goede kleur. (2,7)
De neus is wat achtergesteld. Wat Medocfruit, wat licht en met wel iets zwarte bessenfruit. Wat salmiak. (3,8)
Op de tong opdronk, wat cassisfruit. Niet zwaar met zwart fruit. Houttonen op de achtergrond. Makkelijk gemaakt (commercieel). (7,2)
Een goede wijn. Totaal opdronk in alles. Op de tong komt hij al iets oud over. Wel smakelijk. (2,6)
Opdronk : Nu opdrinken
Totaal : 16,3 punten ***

Proef smakelijkkk…
Chris

Reageren? Mail naar me.

Je kan ons ook volgen op Facebook, Twitter of Google+ en je hoeft niets te missen!